Θα θυμάστε, επίσης, ότι η πρώτη σας σκέψη εκείνη τη στιγμή ήταν «Να πάρω έναν καφέ!». Τί κι αν πριν 15 λεπτά έπινες καφέ σπίτι σου (δεν είχε κίνηση τελικά!), χρειάζεσαι τη γεύση του αλλά όχι απαραίτητα και την καφεΐνη του!

Πράγματι, είναι μια καλή επιλογή ο καφές χωρίς καφεΐνη, ειδικά όταν η μέρα είναι μεγάλη και οι καφέδες που έχουμε ακόμη να πιούμε, πολλοί! Υπάρχουν από την άλλη κάποια άτομα που, ακολουθώντας εναλλακτικές θεραπείες (ομοιοπαθητική), χρειάζεται να αποφύγουν την καφεΐνη. Καταλαβαίνω πως όσο καλός φίλος του καφέ είναι κάποιος, άλλο τόσο πιστός μπορεί να είναι σε αξίες και ιδέες που τον συνοδεύουν, γι’ αυτό και ο ντεκαφεϊνέ καφές μπορεί να αποτελέσει τη λύση.

Άλλη μια ομάδα ατόμων που χρειάζεται να μην ξεπεράσει τη δόση των 200mg καφεΐνης ημερησίως είναι οι μανούλες που θηλάζουν και αυτές που περιμένουν σύντομα τον πελαργό. Με έναν καφέ χωρίς καφεΐνη, δεν χρειάζεται να περιορίσουν ωστόσο το αγαπημένο τους ρόφημα. Η δοσολογία αυτή προτείνεται από την EFSA (Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων) ως όρια ασφαλούς κατανάλωσης. Αντίστοιχα, για τον γενικό πληθυσμό η πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να φτάσει τα 400mg ημερησίως. Δείτε τον παρακάτω πίνακα για να εκτιμήσετε περίπου πόση καφεΐνη μπορεί να λαμβάνετε ημερησίως συνολικά και από άλλες πηγές:

Τρόφιμα/Ροφήματα Ποσότητα καφεΐνης (mg)
Μαύρη σοκολάτα (50g.) 25
Σοκολάτα γάλακτος (50g.) 10
Αναψυκτά τύπου cola (330mL) 37
Τσάι (220mL) 50
Ενεργειακά ποτά (250mL) 80
Στιγμιαίος καφές (180mL) 65-100
Ελληνικός καφές (60mL) 40-50
Αλλαγή καφέ δεν θα το έλεγα όταν κάποιος πίνει ντεκαφεϊνέ, καθώς έχει όλα τα θρεπτικά συστατικά, στα οποία αποδίδονται τα πολλά οφέλη για την υγεία μας, με έναν κανονικό καφέ. Η προστασία ενάντια στο Διαβήτη, το Parkinson, τη χολολιθίαση, αλλά και η προάσπιση της καρδιακής λειτουργίας είναι η ίδια. Σε κάποιες περιπτώσεις, φαίνεται να είναι και πιο ενισχυμένες μάλιστα! Το μόνο που αλλάζει, από επιλογή φυσικά, είναι πώς δεν δίνει την έξτρα τόνωση και εγρήγορση που θα είχαμε με τον κανονικό καφέ απλόχερα. Τόσο η γεύση όσο και η επίγευση, αλλά και τα θρεπτικά συστατικά, όπως τα αντιοξειδωτικά και τα μεταλλικά του στοιχεία, παραμένουν αναλλοίωτα.

Η αποκαφεϊνοποίηση
Η διαδικασία με την οποία καταλήγει ο καφές στο χέρι μας με την ίδια γεύση, αλλά χωρίς καφεΐνη, ονομάζεται αποκαφεϊνοποίηση και υπάρχουν πολλές μέθοδοι γι’αυτή! Κάθε συσκευασία καφέ αναφέρει τη μέθοδο που επιλέχθηκε. Πιο φυσική μέθοδος θεωρείται αυτή που γίνεται με τη χρήση ζεστού νερού, όπου βυθίζονται οι κόκκοι πριν καβουρδιστούν, για να μην αλλοιωθεί το άρωμα και η γεύση. Η καφεΐνη που «αγαπάει» το υγρό στοιχείο απομακρύνεται στη συνέχεια, με το φιλτράρισμα.

Τώρα πια γνωρίζετε πώς να επιλέγετε τον ντεκαφεϊνέ σας όταν οι περιστάσεις το επιβάλλουν. Με ή χωρίς καφεΐνη, ωστόσο, σημασία έχει το ταξίδι και η απόλαυση!

Διατροφή στο medNutrition.gr